maandag 8 september 2014

✎ Tip: Plannen als een pro


Soms heb je van die dagen waarop je veel voor school moet doen, je moeder om je hulp vraagt en je s'avonds ook nog eens moet sporten op je sportclub. Hoe zorg je ervoor dat dit allemaal mogelijk is zonder dat je tot midden in de nacht bezig bent? Het antwoord op deze vraag is: plannen. 



Hieronder ga ik je met een aantal tips uit eigen ervaring proberen te helpen. 


1. Ik vind het zelf erg fijn om een to do boekje te gebruiken. Ik schrijf hier per dag in op wat ik allemaal moet doen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan schoolwerk, persoonlijke afspraakjes zoals een etentje met een vriendin, vaste verplichtingen zoals je hockeytraining of je bijbaantje en als je een blog hebt natuurlijk artikelen die geschreven moeten worden. 

2. Voor mij is het heel belangrijk dat ik mijn planningen niet te strak maak, hiermee bedoel ik dat ik niet teveel op een dag plan maar dit verdeel over meerdere dagen. Zodat ik daadwerkelijk ook alles op mijn to do lijstje kan afstrepen. 

3. Ik begin altijd met de dingen die echt gedaan moeten worden, zoals huiswerk wat de dag erna af moet zijn. Als ik dan niet aan alles wat op mijn lijstje staat toekom, schuif ik dit door naar een andere dag. 

4. Vaak heb ik een aantal taakjes op mijn to do lijstje staan die binnen twee minuten gedaan kunnen zijn, bijvoorbeeld een leraar terug mailen. Als dit zo is probeer ik deze taakjes als eerste te doen zodat ik ervan af ben en ze niet hoef uit te stellen. 

5. Ik vind het soms lastig om te beginnen met mijn to do lijstje want ja, er zijn zoveel leukere dingen als al het schoolwerk dat op je to do lijstje staat. Daarom spreek ik met mijzelf af dat ik als het allemaal af is lekker lang mag bloggen bijvoorbeeld om mezelf te belonen. 

Dit waren al mijn tips om goed te plannen, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.Zoals ik hierboven al zei zijn dit mijn ervaringen, voor sommige mensen werkt het zo juist niet het is maar net wat jezelf fijn vind werken.

See you at our next secret. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten